Til hovedinnhold

Nytt initiativ med UNICEF om barns rettigheter på nett

Norges Bank Investment Management og UNICEF samarbeider i et nytt initiativ som belyser hvordan selskaper kan påvirke barn på digitale plattformer. Gjennom dette initiativet, ønsker vi å bidra til å forbedre selskapers rapportering om hvordan de påvirker barns rettigheter på nett.

9. august 2024

Fra mediebruk, til utdanning, gaming, og nettkjøp – et økende antall aktiviteter foregår nå på nett. Hver dag bruker mer enn 175 000 barn nett for første gang – et nytt barn hvert halve sekund. Det er derfor avgjørende at barns rettigheter er respektert på digitale plattformer. 

Barn kan være særlig utsatt for de negative sidene av nettbruk, for eksempel gjennom skadelig reklame og feilinformasjonskampanjer. På en annen side kan digitale miljøer som tar hensyn til barnas perspektiver og behov støtte opp om en trygg og givende oppvekst. Selskaper er ansvarlige for å sikre at de respekterer barns rettigheter – både online og offline. 

- Vi er et generasjonsfond. Respekt for barns rettigheter er derfor en sentral del av vårt arbeid med ansvarlig forvaltning. Vi ser frem til å samarbeide med UNICEF igjen og til å fortsette dialogen vår med selskaper om barns rettigheter, sier Carine Smith Ihenacho, eierskapsdirektør i Norges Bank Investment Management.

Dette er tredje del av samarbeidet vårt med UNICEF, som ble igangsatt i 2017. Tidligere initiativer har fokusert på barns rettigheter i den globale leverandørkjeden til klesindustrien og matvarekjeden. I dette tredje initiativet vil fokuset bli rettet mot barns rettigheter på nett med et mål om å utvikle et sett med indikatorer om hvordan selskaper kan øke sin forståelse av, og rapportering om, hvordan de påvirker barn på nett. Siden så å si alle selskaper er på nett eller har en digital tilstedeværelse, er målet at dette skal være egnet for alle selskaper, uavhengig av sektor og marked. Vi håper at initiativet vil øke oppmerksomheten rundt temaet og støtte selskaper som ønsker å forbedre sin rapportering om barns rettigheter på nett. 

For å utvikle indikatorsettet kommer NBIM og UNICEF til å konsultere et bredt spekter av interessenter, blant annet selskaper, akademia, sivilsamfunnsorganisasjoner, for å forstå gjeldende markedspraksis og identifisere mulige gap. Vi forventer vi å ferdigstille og publisere indikatorsettet i 2025. 

- Som en global investor i nesten 9 000 selskaper, er selskapers rapportering om deres bærekraftsarbeid avgjørende for vår evne til å vurdere bærekraftsrisiko i porteføljen. Vi håper at dette initiativet vil hjelpe oss som investor å bedre forstå innsatsen selskaper gjør for å respektere barns rettigheter på nett og håndtere negativ innvirkning, sier Smith Ihenacho.

Pressekontakt:
Line Aaltvedt
Kommunikasjonssjef
Tlf: 948 54 656
Epost: press@nbim.np