Ny veileder om barns rettigheter til sunn ernæring
Norges Bank Investment Management og UNICEF har publisert en ny veileder for matvarebransjen om hvordan selskaper kan respektere barns rettigheter og bidra til sunne matmiljøer.
Norges Bank Investment Management og UNICEF har publisert en ny veileder for matvarebransjen om hvordan selskaper kan respektere barns rettigheter og bidra til sunne matmiljøer.
Veilederen er et resultat av et toårig nettverkssamarbeid med globale matvareselskaper som Norges Bank Investment Management og UNICEF har ledet sammen.
Dokumentet inneholder tiltak som matvarebransjen kan iverksette for å redusere risiko og fremme sunne valg for barn og unge, samt indikatorer som kan bedre selskapers rapportering rundt innsatsen deres. Det dekker områder som selskapsstrategi, produktutvikling og markedsføring samt tilgjengelighet og produktplassering. Veilederen inkluderer også en rekke eksempler på eksisterende god og ledende praksis.
Som global, finansiell investor, er helse og ernæring et tema som påvirker selskapene vi investerer i, og selskapene påvirker også samfunnet rundt dem. Overvekt og fedme øker globalt og påvirker barns rettighet til et sunt liv. Selskaper er også eksponert for risiko knyttet til lovregulering i flere markeder og mulige endringer i etterspørsel blant forbrukere som etterspør sunne alternativer.
I den sammenheng spiller matbutikker en sentral rolle. Ved å utforme sunne matmiljøer kan matvarebransjen påvirke både barn og deres foresatte og dermed ha innflytelse på hva slags mat barn får i seg. Det er imidlertid begrenset internasjonal rettledning og informasjon på hvilke tiltak matvarebransjen kan ta for å effektivt støtte barns rettighet til sunne matmiljøer.
– Vi forventer at selskapene vi investerer i respekterer barns rettigheter, og håper denne veilederen vil kunne inspirere og motivere med konkrete forslag til hva matvarebransjen kan gjøre for å redusere negativ påvirkning på barns helse og ernæring og påvirke positivt, sier Carine Smith Ihenacho, direktør for etterlevelse og eierskap.
Nettverkssamarbeidet som ligger bak veilederen har inkludert en rekke større matvarekjeder, samt forskere fra Deakin University og andre akademikere, eksperter og sivilsamfunnsorganisasjoner. Nettverket har gjennom flere møter utvekslet erfaringer og diskutert utfordringer og muligheter for å styrke praksis. Les mer i nettverksrapporten.
Pressekontakt:
Line Aaltvedt
Kommunikasjonssjef
Tlf: 948 54 656
Epost: press@nbim.no