Vi viser til brev fra Finansdepartementet 28. februar 2022 med beslutning om at alle Statens pensjonsfond utlands (SPUs) investeringer i finansielle instrumenter utstedt av russiske foretak, stat eller enheter tilknyttet den russiske stat skulle fryses med umiddelbar virkning og inntil videre. Departementet bestemte videre at fondets investeringsunivers ikke lenger skulle omfatte Russland, og ba om et forslag til en plan for gjennomføring av nedsalget av SPUs investeringer i Russland. Norges Bank svarte i brev 15. mars 2022 at vi ville komme tilbake til departementet med en anbefaling om opphevelse av frysen og en plan for nedsalgene når markedsforholdene var normalisert nok til at vi kunne foreslå en slik plan.  

Norges Bank ga i brev 24. november 2023 en oppdatering til departementet hvor det ble vist til et stadig utvidet sanksjonsregime mot Russland, samt mottiltak iverksatt av russiske myndigheter. I lys av dette kunne banken fremdeles ikke foreslå en samlet plan for nedsalg. Banken ba i brevet om tillatelse til å selge noen få verdipapirer som vi identifiserte som mulig å selge innenfor gjeldende sanksjonsregime. Vi orienterte videre om at vi ville overvåke markedsforholdene og aksjene i porteføljen, og komme tilbake til departementet dersom forholdene skulle endre seg slik at vi ville være i stand til å foreslå en plan for et fullstendig nedsalg.

Verdien av SPUs russiske aksjeportefølje er ved utgangen av første halvår estimert til 1,5 milliarder kroner. I tillegg har fondet omlag 3,2 milliarder kroner i russiske rubler på kontoen til vår oppgjørsbank Citibank, i den russiske verdipapirsentralen. Dette er aksjeutbytte mottatt i perioden etter februar 2022.

Sanksjonene mot Russland og mottiltakene fra russiske myndigheter har blitt utvidet ytterligere i 2024. Det er fremdeles ikke mulig å utarbeide en samlet plan for nedsalg av vår russiske portefølje. En tilnærming der Norges Bank kan gjennomføre enkelttransaksjoner når eventuelle salgsmuligheter dukker opp, er i dag den eneste måten Norges Bank kan selge seg ut av deler av den russiske porteføljen på. Norges Bank ber derfor om departementets tillatelse til å gjennomføre slike nedsalg der dette lar seg gjennomføre innenfor gjeldende sanksjonsregler. En slik adgang til å utnytte eventuelle salgsmuligheter innebærer at den generelle frysen av fondets investeringer i Russland avsluttes.

Vi understreker at mulighetene til salg av russiske verdipapirer er svært begrenset i dag. Norges Banks eventuelle salg av verdipapirer skal gjennomføres i tråd med gjeldende sanksjoner, herunder krav til kjøpere av verdipapirene. Samtidig vil vi se hen til fondets interesser for øvrig. Vi vil holde departementet orientert om endringer i porteføljen, og om markedsforholdene endrer seg vesentlig slik at Norges Bank igjen kan vurdere en mer overordnet plan for nedsalget.

 

Med hilsen

Ida Wolden Bache

Nicolai Tangen