Mandat for forvaltningen av Statens pensjonsfond utland (SPU) trer i kraft 1. januar 2011. Mandatets § 3-7 krever at Norges Bank på enkelte områder fastsetter supplerende rammer for forvaltningen. Slike rammer skal legges frem for departementet innen 1. desember 2010(1) , med planlagt ikrafttredelse 1. januar 2011.

Hovedstyret fastsatte 24. november 2010 nytt investeringsmandat til leder for Norges Bank Investment Management (NBIM) for forvaltningen av SPU, med ikrafttredelse 1. januar 2011 (vedlagt). Hovedstyrets mandat inneholder rammer som departementet har bedt om. Noen av rammene er videreføringer av det hovedstyret tidligere har fastsatt og noen rammer er nye. Vi har også foretatt enkelte mindre endringer i tidligere fastsatte rammer.

Hovedstyrets investeringsmandat med rammer, inklusive endringer, er omtalt nærmere nedenfor. Mandatet til leder for NBIM gjenspeiler bestemmelsene i kapittel 2, 3 og 4 i mandatet fra Finansdepartementet, samt målformuleringene i mandatets kapittel 1. I det følgende redegjøres særskilt for de rammer som hovedstyret har fastsatt med bakgrunn i mandatets § 3-7 femte ledd, og som det i § 9-2 (1) er satt krav til å sende departementet i forkant av ikrafttreden.

Regelverket og styringsmodellen

Med utgangspunkt i departementets mandat og tidligere regler har hovedstyret og NBIM fastsatt utfyllende regler og retningslinjer for fondets forvaltning. Hovedstyrets utfyllende regler og rammebetingelser for forvaltningen finnes i fire sentrale dokumenter som er styrende for NBIMs virksomhet:

Finansdepartementets krav til forvaltningen vil være hensyntatt i disse fire dokumentene. Noen av kravene vil det være naturlig å ta direkte inn i de styrende dokumenter, mens andre krav er oppfylt ved at hovedstyret selv har fastsatt rammer. I noen tilfeller har hovedstyret delegert til leder for NBIM å fastsette nærmere rammer og bestemmelser. Vedlagte figur viser styringsmodellen for NBIMs virksomhet. Vi viser også til vår omtale av styringsmodellen i brevet av 21. oktober 2009 i forbindelse med departementets offentlige høring om nye regler for forvaltningen av fondet.

Hovedstyrets investeringsmandat

Hovedstyret har fastsatt et mandat for forvaltningen av SPU som dekker et bredt sett av risikoindikatorer. Reglene vil derfor fange opp flere aspekter ved investeringsrisikoen i forvaltningen og gi grunnlag for et bredere risikobilde. Slike rammer kan i visse tilfelle være delvis overlappende eller komplementære. Det finnes få objektive eller eksakte metoder for å fastsette risikorammer eller nivå på risikorammer. Oftest vil de fastsettes ut fra en vurdering av risikotoleranse for ulike typer investeringer og investeringsstrategier. Dessuten vil historisk utnyttelse av en ramme kunne gi innsikt i hva som er et hensiktsmessig risikonivå.

Hovedstyret har i fastsettelsen av rammene i mandatet til leder for NBIM foretatt slike avveiinger. Utnyttelse av hovedstyrets rammer rapporteres regelmessig. Rammene som hovedstyret har fastsatt, bør oppfattes som terskler som forvaltningen normalt skal holde seg innenfor, og som utløser signaler til risikostyringen når porteføljen nærmer seg eller overskrider en grense. Det vil vurderes hvor raskt forvaltningen skal bringes innenfor grensen igjen.

Forvaltning av aksje- og obligasjonsporteføljen

Kapittel 3 i mandatet fra Finansdepartementet omhandler forvaltningen av aksje- og obligasjonsporteføljen. Disse bestemmelsene gjenspeiles i hovedstyrets investeringsmandat pkt. 1 til 4, der pkt. 3 gjentar bestemmelsene for strategisk referanseindeks, og pkt. 4 angir investeringsuniverset.

Hovedstyrets investeringsmandat pkt. 5 omfatter investeringsbegrensinger for aksje- og obligasjonsporteføljen. De kvantitative investeringsrestriksjonene som departementet har fastsatt i mandatet for forvaltningen av SPU, er gjentatt i hovedstyrets investeringsmandat. Videre er banken i § 3-7 (5) pålagt å fastsette supplerende risikorammer for forvaltningen, slik banken tidligere har gjort. Følgende risikorammer er fastsatt av Norges Bank hovedstyrets med hjemmel i § 3-7 (5):

Forvaltning av eiendomsporteføljen Pkt. 6 i hovedstyrets mandat er nytt, men gjenspeiler bestemmelsene i kapittel 4 i mandatet fra Finansdepartementet for investeringsuniverset og strategisk referanse for eiendomsporteføljen. Pkt. 7 i hovedstyrets mandat viderefører tidligere fastsatte gjeldende risikorammer for forvaltning av eiendomsporteføljen (jf. § 4-6 (2)).

Med hilsen

Svein Gjedrem Yngve Slyngstad
 

Vedlegg